IKT-alapú óraterv

Sziasztok ismét, ezen a héten már másodszor!

Ebben a bejegyzésben az évfolyamtársaimmal megtartott IKT-alapú órát fogom bemutatni. A téma az online tesztek volt. Szerencsére kedvenc online tesztkészítő programomon keresztül mutattuk be előnyeit, hátrányait, használatát és pedagógiai lehetőségeit, így rendkívül élveztem mind a felkészülést, mind a foglalkozás levezetését. Az időkeret 45 perc volt.

Az óra elejét egy közös és gyors ráhangolódással kezdtük, úgy, hogy máris bekapcsoltuk a számítógépeket, és elindítottuk a Socrative-ot. Természetesen mi (a tanárszerepben levő hallgatók) tanári, a "diákjaink" pedig a tanulói változatot indították el. Villámkérdéseket tettünk fel nekik, amire ezen a honlapon keresztül adhattak azonnal választ. Az első kérdés, "Használtál már online tesztet?" egy igaz/hamis típusú kérdés, mindenki azonnal válaszolt rá. Ebből fel tudtuk mérni, hogy körül-belül mire számítsunk órán. A második kérdés az elsőre adott választól függött: Ha valaki már használt ilyen lehetőséget, akkor a kérdés így hangzott: "Hasznos volt?", ha pedig még nem, akkor így: "Szerinted hasznos lehet?" Mindkét kérdés gyakorlatilag ugyanarra a vonatkozik, de mindenki tud rá válaszolni. Itt 100%-os igen választ kaptunk. A következő két kérdés az online tesztek előnyeit és hátrányait hivatott feltérképezni. Mindkettő rövid, kifejtős válaszokat igényelt, ami nagyon nehéz olyan szempontból, hogy általában ha feltesz a tanár egy kérdést, az első legalább 10 mp síri csöndet és szemlesütést eredményez. Most viszont csoda: mindenki elkezdte pötyögni a válaszokat, és csak úgy záporoztak az ötletek. Ilyen előnyöket és hátrányokat találtak a diákjaink:socrative_elonyok_hatranyok.png

Ezek közül néhányat megbeszéltünk (valós oktatási helyzetben lehetőség szerint minden véleményt figyelembe kellene venni), majd haladtunk is tovább az utolsó kérdésre: "Mire/mikor használható?" Ilyen válaszok születtek:

hasznalat.png

Gyakorlatilag össze is foglalták a lényeges elemeket, és a félelmünk, hogy "mindenki" a dolgozat/röpdolgozat választ fogja adni, megcáfolódott. Persze, több "dolgozat" választ is kaptunk, de nem ez volt a túlnyomó többség, hanem inkább jobban kifejtették, hogy milyen dolgozat esetében (témazáró előtti tudásfelmérés, ismétlés, stb) lehetne ezt a módszert használni.

Miután kitapasztalhatták, a diák oldal egy részét, át is váltottunk a tanári oldalra. Itt elment egy kis (betervezett) idő a regisztrációra, de szerencsére, mivel hárman voltunk tanárok, ketten tudtak segíteni az elakadt diákoknak, én pedig bemutathattam a Socrative lehetőségeit, miközben a tanári oldal látványa volt kivetítve a táblára:

socrative.png

Végigmentünk a négy opción, és ha már itt vagyunk, akkor hozzunk létre igazi online kvízt! Gyorsan csoportokra bontottuk a hallgatókat szakok szerint (egy táblázatba rendezve a csoportokat kivetítettük, így egy pillanat alatt mindenki a helyére került), és minden csoportnak a tantárgyukhoz kapcsolódó 3 kérdést kellett megfogalmazniuk. Mindhárom kérdéstípusból (igaz/hamis, feleletválasztós, kifejtős) egyet-egyet. Amelyik csapat készen volt, az azonnal megosztotta a teszt linkjét velünk (a NEO LMS rendszeren keresztül), és mi egy közös nagy kvízbe importáltuk a 3 kérdéses kis teszteket. Eközben, hogy senki se unatkozzon, egyikünk elmondta, milyen egyéb lehetőségek vannak még a Socrative-on kívül, ezek közt milyen különbségek vannak, melyiknek milyen előnyei/hátrányai vannak. Mikor elkészültünk, egy űrversenyt indítottunk a diákok közt (immáron nem volt szükség a csoportbontásra). Valahogy így nézett ki a verseny:space_race.png

Persze sokkal többen voltak, és nem volt olyan, aki semmire se tudta volna a választ. :) Ezt úgy láttuk, rendkívül szórakoztatónak és érdekesnek tartották a hallgatók, aminek kifejezetten örültünk. A győztes (CSAK a győztes) nevét kihirdettük, és egy Sport csokival jutalmaztuk. Ezzel zárult az óra "hivatalosan", ezek után még beszélgettünk kicsit, a hallgatók véleményt nyilvánítottak, és még pár dolgot megkérdeztek tőlünk (pl.: Miért pont a Socrative-ot válaszottuk?)

Összességében nagyon jól éreztem magam az órán, és mint ahogy az lenni szokott, még óra közben jutottak eszembe, hogy ezt vagy azt hogyan lehetett volna jobban csinálni. Szerencsére többségében pozitív visszajelzéseket kapunk, a többi pedig építő kritika jellegű volt, amit megfogadtunk.

Az előre elkészített óravázlatot és a prezit a linkekre kattintva találjátok.(a preziben a csoportbeosztásnál a neveket kitöröltem, ne lepődjetek meg!)

További szép napot!