Információs társadalom

Sziasztok!

Világéletemben érdekelt a minket körülvevő világ, és ennek jövője. Már kisebb koromban is kérdezgettem édesapámat, „Hol van az univerzum határa? Lehetséges az időutazás? Mi lesz 100 év múlva? És 1000? Mikor költözhetünk a Marsra?”, és így tovább. Aztán elkezdtem sci-fi könyveket olvasni, és Star Trek-et nézni. Lenyűgözött a holoszoba, amelybe beprogramozhattak sok-sok holografikus világot és személyt, vagy Arthur C. Clarke Diasparja, amely egy több millió év múlva épülő "hologramváros", melynek lakói már nem közönséges tárgyak közt élik életüket, hanem olyanok közt, amiket bármikor egy gondolattal elő "varázsolhatnak", majd eltüntethetnek.

Már haladunk e lehetőségek megteremtése felé, bár az előbb felsoroltakhoz képest még kezdetleges lépésekkel, de ha a fejlődés ütemét nézzük, nem is állunk olyan messze a holoszoba létezésétől. Először még csak sík képernyőn játszhattuk az egyre hatalmasabb játéktérrel és lehetőségekkel rendelkező számítógépes játékokat, majd jöttek az egész testet megmozgató berendezések, például a Nintendo Wii, vagy a Playstation Move, de most már itt az Oculus Rift, amelyet már valóban nevezhetünk virtuális valóságot megteremtő eszköznek.
Vajon a virtuális valóság milyen behatással lesz életünkre? Körülvesszük magunkat a technika eszközeivel, és az emberek már mit sem fognak tudni a valódi világról (Black mirror)? Vagy elkényelmesedünk, mert otthonról könnyebb holografikusan megjelenni bárhol, mint ténylegesen el is menni (Diaspar)? Esetleg eljutunk egy ideális(abb) világhoz, amelyben még mindig „csak” a szórakozást, a tanulást, lehetőségelemzést, szimulációk futtatását szolgálja ez a technológia (Star Trek)? De az is lehetséges volna, hogy mire eljuthatnánk ezekhez a lehetőségekhez, elpusztítjuk, vagy majdnem elpusztítjuk magunkat (A 100)?

Milyen világképeket mutatnak be nekünk a jövővel foglalkozó „kalauzok”: könyvek, filmek, fejlesztési tervek, stb.? Miért lehetnének ezek valós jövőképek, vagy miért nem? Hogyan változott meg az életünk a digitális technológiák által eddig, és hogyan fejlődhet tovább? Milyen pozitív lehetőségeket rejt a téma? Hosszú űrutazás során az űrhajósok mentális egészségét fenntartó virtuális valóság, terápiás alkalmazási lehetőségek (PTSZ feldolgozása, amnéziás betegek emlékeinek helyreállítása, fóbiák legyőzése, stb.), szimulációk tanuláshoz (űrhajós oktatás, vészhelyzetek kezelése, stb.)

Nos ezekre a kérdésekre keresvén a választ rengeteg honlapot böngésztem át, ezek linkjeit most közre adom.

https://hu.wikipedia.org/wiki/A_v%C3%A1ros_%C3%A9s_a_csillagok
Egy olyan város, amely életéről egy számítógép gondoskodik, a tárgyak nem léteznek úgy, ahogy a mi jelenünkben, hanem a központi számítógép hozza létre a lakók kívánságainak megfelelően.
A lakók számára egy nagyszerű szórakozási lehetőség a virtuális mesék, mely hasonló a Star Trek holoszobáihoz, azzal a különbséggel, hogy itt egy-egy konkrét történetet játszanak végig a szereplők, amely cselekménye nem változtatható meg relevánsan. Olyan, mint egy könyv elolvasása.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Star_Trek
A Star Trek holoszobája egy olyan helyiség, amelyben bármilyen, előre beprogramozott tárgy, élőlény, helyszín megjeleníthető. A Star Trek szereplői nem csupán szórakozásból használják a holoszobát, de tudományos kísérleteket is végeznek, sőt, ha a szükség úgy hozza akár egy műtét szimulációját is végig lehet csinálni. Rendkívül hasznos, és nagyrészt veszélytelen. Persze adódhatnak gondok a szimulációval, vagy a leképező rendszerrel (ami természetesen mindig meg is történik).

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Mirror_(TV_series)
A Black Mirror sorozat minden egyes része különböző történeteket jelenít meg, kisebb-nagyobb ugrásokkal a jövőben. Felgyorsult, technológiafüggő társadalmunk lehetséges jövőképeit mutatja be, amelyek nem is olyan elképzelhetetlenek. Ráadásul nem „gonosz” nagyvállalatok hozzák létre ezeket a helyzeteket, hanem az egyszeri ember technológiai függősége sodorja az emberiséget ezekbe a lehetséges jövőkbe. Ijesztő és elgondolkodtató. Természetesen nagyon extrém szituációk, de pont ettől olyan jó.

http://old.ektf.hu/~csabakom/vr/a_virtulis_valsg_vr_meghatrozsa.html
Mi az a virtuális valóság? Definíciókeresés: nem tökéletes, de kiindulási pontnak pont megfelel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_reality
Angol wiki oldal, elég teljes. Leírja a fogalom történetét egészen az ’50-es évekig visszamenőleg. (Előtte csupán sci-fi művekben szerepelt.) Leírja a felhasználhatóságát, könyv- és filmbeli megjelenési formáit, és lehetőségeit.

http://www.cvonline.hu/blog/2011/hirek/jon-a-z-generacio-kik-ok-es-mit-akarnak/1145
A Z generációt bemutató cikk. Leírja, mi jellemző az információs kor szülöttére, és hogyan fogja befolyásolni a munkahelyi életet.

http://www.vous.hu/hir/20150824-az-okostelefonok-alapvetoen-valtoztattak-meg-az-eletunket
Így változott meg az életünk az okostelefonok elterjedése óta. Rövid cikk, nem sok lényegi/újdonság erejével ható információval, de jól összeszedi az előnyeit (kb 2 sor) és a hátrányait illetve veszélyeit.

http://mediainfo.hu/hirek/article.php?id=37960
Az ISQ Online cég (nem túl, de azért elég) meglepő kutatási eredményeiről szóló cikk. Emberek hány százaléka használja és mennyit, a telefonját.

http://www.t-systems.hu/jovokep/201402/atfogo_szemlelet_a_digitalis_varosokert
A digitális város kifejezésről szóló cikk. Mi ez, és készen vagyunk-e rá. Érdekes cikk, pozitív jövőképpel, amikor a technológia beleépül az életünkbe, nem pedig uralma alá hajtja.

http://elib.kkf.hu/edip/D_14324.pdf
Egy szakdolgozat, amely többek közt bemutatja, hogy a digitális fejlődés milyen hatással volt a fogyasztói szokásokra, a médiára. Foglalkozik a jövőbeni lehetőségekkel is. Érdekes, bár kicsit hosszú szöveg..

http://index.hu/tudomany/acht/
A jövő technológiáiról szóló cikk. Nyolc technológiai vívmányt mutat be, ami lehet, hogy a nem is oly’ távoli jövőben hétköznapi dolog lesz.

http://hvg.hu/tudomany/Meghokkento_ITs_otletek__tenyleg_ilyen_lesz_YREE7D
Olyan fejlesztéseket bemutató cikk, amelyek már most is léteznek, vagy néhány éven belül piacra kerülnek.

http://www.mandula.pte.hu/files/tiny_mce/File/ppt/Varga_Csaba.ppt
A jövő forgatókönyvei címet viselő prezentáció. Lehetséges jövőképeket részletesen bemutató ppt.

http://www.fhi.ox.ac.uk/wp-content/uploads/Unprecedented-Technological-Risks.pdf
Beláthatatlan technológiai veszélyekről szóló írás. Szót ejt arról, hogy a jövőben jóval nehezebb lesz kontrolálni a szintetikusan előállított vírusokat, a globális felmelegedésről, és a mesterséges intelligencia veszélyeiről.

http://www.lolwot.com/the-10-biggest-dangers-posed-by-future-technology/5/
Top tízes lista a jövő technológiái által alkotott veszélyekről. Haszna: Új fogalmak megismerése:

  • Magánélet teljes hiánya
  • A munkahellyel való végleges digitális összekapcsolódás
  • Minden adat digitalizálódása
  • Teljesen gépiesített munkaerő
  • A személyes kapcsolatok halála
  • Technológiai függőség
  • Technológiai vívmányok által előidézett/~segít a kialakulásában~ betegségek elszaporodása
  • Ipari katasztrófa (Grey Goo scenario)
  • Szingularitás
  • Mesterséges intelligencia

https://hu.wikipedia.org/wiki/Technol%C3%B3giai_szingularit%C3%A1s
A technológiai szingularitásról szóló wiki cikk.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ipari_katasztr%C3%B3fa
Az ipari katasztrófáról szóló wiki cikk.

http://www.bbc.com/future/story/20130201-when-smart-is-not-so-smart
Cikk az „okos” eszközök elterjedésével megjelenő „okos” emberekről.

http://hvg.hu/tudomany/20151122_virtualis_valosag_utesek_erzekelese
Oculus Rift szintet lép: már az ütéseket is fogjuk érzékelni.

A végére pedig egy link az ötperces előadásom ppt-jéhez.