IKT-alapú óraterv: FÜGGVÉNYEK
Az óra címe, témája: Másodfokú egyenletek, egyenlőtlenségek grafikus megoldása
Iskolatípus: Gimnázium
Osztály: 9. évfolyam
Létszám: 28-30 fő
SNI tanulók száma: 0
HHH tanulók száma: 0
Foglalkozás időtartama: 45 perc
Órajelleg (óratípus): Gyakorló
Szükséges taneszközök és informatikai eszközök (hardware, software) (darabszámmal): Laptop (fejenként 1), SMART tábla (1) gyakorló feladatlap
Általános oktatási, képzési, nevelési célok:
Milyen oktatási célok elérésére törekszik majd az órán? Mi a célja a tanórával?
Másodfokú egyenletek, egyenlőtlenségek grafikus megoldási módjának gyakorlása
Milyen képzési feladatok elérésére törekszik (minimum, optimum) a tanóra végére?
Minimum: Függvények helyes felrajzolása és transzformációja.
Optimum: Grafikus megoldási mód helyes alkalmazása.
Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
Közvetlen és közvetett nevelői hatások egyaránt.
Bemeneti feltételek, ismeretek:
Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak, ismeretek, készségek, képességek) szükségesek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?
A függvények témakörének alapfogalmai, függvénygrafikonok ismerete, függvény-transzformáció.
Fejlesztendő kompetenciák:
Milyen kompetenciák fejlesztését célozza meg a foglalkozás?
Hatékony, önálló tanulás, matematikai kompetencia,
Motiváció, a figyelemfelkeltés és - fenntartás eszközei:
Milyen lehetőségei vannak a tanulók érdeklődésének felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?
Digitális eszközök használata, interaktivitás, változatos munkamódszerek
Ismeretek alkalmazása:
Milyen feladatokkal biztosítja az ismeretek gyakorlati alkalmazását?
Valós helyzetekből vett példák használata.
IKT integráció:
Milyen módon segíti elő az adott foglalkozás a tanulók IKT műveltségének fejlesztését?
Digitális eszközök használata nem cél, hanem eszköz, így javul a digital fluency
Milyen módon teremt lehetőséget az adott foglalkozás a tanulók IKT-s ismereteinek alkalmazására?
A tanulóknak IKT eszközök segítségével kell rendszerezniük tudásukat, és a rövid összefoglaló során is IKT-t használnak. Házi feladatként az online teszt kitöltéséhez önállóan kell használni a digitális tudást (megfelelő weblap megkeresése, szorftverhasználat, stb.)
Milyen módon használja ki az IKT eszközök szemléltető erejét?
A csoportalakítás látványos eszközzel alakítása (egy kattintásra a tanulók arcképei csoportokba rendeződnek), illetve a témakör jellegéből adódóan maguk a függvények rajzolása/képe/interaktív transzformációja is látványos.
Milyen módon használja ki az IKT eszközöket a különböző szervezési módok kialakításában?
A csoportok kialakításához megfelelő szoftver használata, illetve a házi feladat megoldása is IKT eszközzel.
Differenciálás eszközei:
Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?
A csoportok kialakítása látszólag azonnali és véletlenszerű, de ehhez komoly előkészületek szükségesek. Érdemes különböző képességű tanulókat egy csoportba szervezni, hogy mindenki azt tudja hozzáadni a csoportmunkához, amiben a legjobb (mozaik módszer, „felelősök” kiválasztása (időfelelős, szóvivő, szerkesztő, stb.)
Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók és a gyengén teljesítők egyéni fejlesztésének?
Az óra eleji és végi (házi feladat) tesztek azonnali visszacsatolása segít a tanulónak, és tanárnak egyaránt. Ezek alapján azonnali válaszlépést lehet eszközölni, (külön segíteni a gyengébb tanulónak, plusz feladatot adni a kiemelkedő teljesítményűeknek).
Műveltségterületi integráció:
Más tantárgyak tartalmával milyen kapcsolatban áll tanóra tartalma?
Főleg a fizikaórai tartalmak kapcsolódnak ide. Például az egyenletesen változó mozgás út-idő grafikonja.
Tanulási folyamat biztosítása:
Milyen előkészítő munkát igényelnek az órán felhasznált digitális eszközök?
Számítógépek beüzemelése, internetelérés biztosítása
Milyen várható nehézségekre kell felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?
Eszközhibák, internethiány, nincs telepítve a szükséges szoftver vagy hibásan működik, a nem teljes létszám belezavarhat a csoportalakításba.
Kapcsolódás későbbi foglalkozáshoz:
Milyen témakörök, tananyagok jelenthetik az adott foglalkozás folytatását?
A másodfokú egyenletek témakörének folytatása (megoldóképlet levezetése, gyöktényezős alak. gyökök meghatározása, stb.)
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom… stb.):
Online források, tankönyv
MELLÉKLETEK:
Példa az elkészítendő prezentációhoz
Csoportok feladatai:
Másodfokú függvény = szám
Másodfokú függvény < vagy > szám
Másodfokú függvény = lineáris függvény
Másodfokú függvény < vagy > lineáris függvény
Másodfokú függvény = másik másodfokú függvény
Másodfokú függvény < vagy > másik másodfokú függvény